Investiţiile cele mai sănătoase
se fac în anii de criză
Interviu cu Laurenţiu Mihaiu
director general - Logos Corporate realizat de Virgiliu Hodorogea
Virgiliu Hodorogea: Suntem la Logos Corporate după o lungă vară fierbinte, cu o investiţie de excepţie pentru piaţa românească de print large-format, dar despre care îl lăsăm să ne vorbească pe domnul Laurenţiu Mihaiu, director general - Logos Corporate. Laurenţiu Mihaiu: Investiţia constă în achiziţia unui echipament Agfa Titan, care la ora actuală este unul dintre cele mai bune echipamente din clasa sa. Ne-am decis asupra lui pentru că s-a demonstrat faptul că toate consumurile pe care le dă producătorul sunt reale, nu este nimic aberat sau spus doar ca să te facă să investeşti într-un echipament, sunt consumuri stabile, şi este, aşa cum am spus şi în alte interviuri cu privire la Agfa, un echipament pentru cei care trebuie să ştie ce printează pe suprafaţă, în orice moment, adică toate printurile le vezi în prima secundă când a trecut carul deasupra materialului.
Consumurile sunt dacă aş putea spune excepţionale comparativ cu alte echipamente care le-am tot vizionat, iar decizia pentru Agfa a fost una nu neapărat strictă de preţ, pentru că cunoscătorii ştiu de fapt că preţul acestui echipament este cu mult peste celelalte achiziţii din piaţă, ci strict pentru consum, fiabilitate şi pentru partea de servisare. Acest lucru a fost ceea ce m-a interesat în primul rând, calitate, consum real şi partea de service.
Virgiliu Hodorogea: Sunteţi la al doilea echipament Agfa în numai un an de zile. În urmă cu aproximativ un an aţi achiziţionat un alt Agfa. Cât de mulţumit sunteţi şi de primul echipament? Laurenţiu Mihaiu: Sunt foarte mulţumit. Ca să fac, aşa, o remarcă, şi nu una obraznică ci foarte reală, suntem la al patrulea echipament Agfa şi nicidecum la al doilea. Este adevărat, investiţiile au decurs într-o perioadă foarte scurtă, dar cum un mare om a spus pe lumea asta “investiţiile cele mai sănătoase se fac în anii de criză”, noi am găsit timpul şi nervii necesari pentru a face aceste investiţii. De ce? Lumea cere calitate, viteză de reacţie şi preţuri reale. Nu dumping, nu exagerate, ci preţuri reale.
Preţurile noastre sunt cât se poate de reale.
Virgiliu Hodorogea: În legătură cu calitatea printului, care este o calitate indoor, ce puteţi să ne spuneţi despre achiziţia acestui echipament? Am înţeles că l-aţi achiziţionat fiind dotat cu toate opţiunile. Laurenţiu Mihaiu: Echipamentul este full book ca să spun aşa. Ca şi capete de imprimare, echipamentul printează în momentul în care este necesar şi cu varnish, el este echipat cu 42 de capete dintre care 4 sunt de alb. Încă nu ni s-a solicitat pe piaţă să printăm selecţie de lac, dar în momentul în care se va solicita o vom face cu siguranţă imediat şi nu peste o zi, două, trei, şi va fi transbordarea să punem lacul imediat, adică în maxim o oră suntem operaţionali şi cu acest lucru. Ca şi consumuri de cerneală, m-ar bufni râsul dar sunt lucruri care nu prea se spun în consumurile de cerneală, sunt foarte mulţumit.
Virgiliu Hodorogea: Înţeleg că aproape uitaţi să-i puneţi cerneală?! Laurenţiu Mihaiu: Ceva de genul acesta. Multă lume se întreabă, mai ales furnizorul nostru preferenţial de echipamente şi nu numai de echipamente, când mai cumpărăm cerneală. În momentul în care vine şi se uită pe indicele softului de print îşi pune mâna în cap văzând cât de puţină cerneală se consumă. Este adevărat că echipamentul este scump, plăteşti un ban şi nu neapărat stai în faţă, dar şti că ce au spus oamenii aceia despre consum este o realitate.
Virgiliu Hodorogea: Pentru ce tip de lucrări se pretează cel mai bine acest echipament? Laurenţiu Mihaiu: În primul rând problema se pune ce anume poţi vinde de fapt ca şi lucrare de pe acest echipament. Pornind de la display-uri de carton, echipamentul poate printa pe absolut orice suport cu vizualizare de la 10cm fără ca să i se vadă pixelii, se poate printa absolut orice, de la mesh-uri, folex, plexiglass, etc. Ce se cere, aia facem.
Virgiliu Hodorogea: Ce anume se cere în clipa de faţă cel mai mult? Din ce domenii mai vin comenzile pentru indoor acum? Laurenţiu Mihaiu: Retailerii sunt cei care comandă. De fapt, aş minţi să spun că retailerii comandă, dar pentru retailerii sunt multinaţionalele care vor să se evidenţieze cu produsele în magazine. Noi, pe lângă serviciul de a printa, facem şi propriile propuneri vis-a-vis de aspect, de forme, chiar şi de mesajele care se transmit. Cred că acesta reprezintă un alt punct forte al nostru prin care clienţii sunt mulţumiţi de colaborarea cu noi. Sunt multe aplicaţii. Nu aş putea să definesc acum pentru că, dacă stau să mă gândesc bine, cred că sunt mai mult de 20 de aplicaţii care se vând foarte bine în piaţă. De ce nu le spun? Pentru că şi alţii trebuie să le caute.
Virgiliu Hodorogea: Ştiu că aţi spus că anul 2014 va aduce noi investiţii pentru Logos Corporate. La ce anume vă gândiţi? Încă aşteptaţi noutăţile Landa? Laurenţiu Mihaiu: Desigur, de la firma Landa aştept să înceapă vânzarea echipamentelor şi să văd primele 15 echipamente vândute după care o să văd şi review-urile clienţilor, cât de satisfăcuţi sunt aceştia. În 2014 vom începe să recondiţionăm a doua hală în aşa fel încât cel târziu la jumătatea sau spre finele anului 2015 să fim complet utilaţi şi pe a doua hală în aşa fel încât parcul nostru de producţie va genera undeva la aproximativ 8000mp print/zi.
Virgiliu Hodorogea: Deci, începând cu anul 2014 vom avea posibilitatea de a printa la Logos Corporate 8000mp/zi. Laurenţiu Mihaiu: Mai exact începând cu 2014 - 2015. Acum trebuie să vedem şi cum funcţionează piaţa şi nu doar ambiţia unui om de a dezvolta ceva. O dezvoltare accentuată fără o bază poate aduce un mic dezastru. Eu sunt foarte responsabil pentru toţi colegii mei. Sunt peste 60 de oameni pe care îi vreau ca şi colegi mei în continuare şi nu să mă uit în ochii lor şi să le spun "îmi pare rău". De aceea colegii mei îmi spun Ţuţu de la tătuţu.
Virgiliu Hodorogea: Întotdeauna aţi avut grijă ca toată lumea să aibă ce lucra tot anul, fără pauze nedorite aşa cum se mai întâmplă pe piaţă. Laurenţiu Mihaiu: Ei bine, despre pauzele nedorite...toţi colegii din producţie şi nu numai ştim că nu au nicio vină. Eu întotdeauna am spus că singurii vinovaţi sunt cei din partea de management şi din partea de vânzări. Comenzile există pe piaţă, doar că trebuie să le cauţi de 10 ori mai mult ca să le preiei tu. Comenzile există. Atunci când sunt momente în care toate departamentele nu funcţionează sau nu corespund într-o comunicare cu clientul şi nu există comenzi trebuie să ne asumăm acest derapaj al comenzilor sau al inexistenţei lor, dar oamenii îşi văd în continuare salariul.
Virgiliu Hodorogea: Pentru Logos Corporate anul 2013 a fost un an fără fluctuaţii foarte mari în ceea ce priveşte comenzile? Laurenţiu Mihaiu: Dacă ar fi să vorbim despre primul trimestru şi despre jumătate din al doilea trimestru al anului, totul a funcţionat aşa cum era prevăzut. Nu au fost nici creşteri dar nici descreşteri majore. Începând cu finele lunii mai, când am instalat echipamentul, valoric n-am avut derapaje sau n-am avut descreşteri pentru că viteza de reacţie a crescut semnificativ, dar au existat spaţii goale în timpul de producţie, dar spaţii goale în timpul de producţie pe partea de print şi nicidecum pe partea de manoperă deoarece gândiţivă că putem procesa, şi chiar o facem, în medie 8000mp print/zi. Materialele intră de la print în manoperă, fie că sunt display-uri, fie că sunt stopere sau tot felul de elemente de decor, de semnalistică. Partea de manoperă funcţionează în mod continuu. Poate fi o problemă pe partea de print, dar orice firma care are capacitate mare de producţie ca să încarce 90-95% ar trebui să se uite în întreaga regiune est-europeană şi să nu caute comenzi doar pe piaţa românească. Dacă nu vi cu inovaţia ta proprie nu poţi să vinzi chiar dacă clientul are bani sau are o comandă pe care vrea s-o plaseze. Toată lumea se uită la ora actuală la potenţialul de inovaţie al partenerului, respectiv cum suntem noi. Dacă de fapt nouă ne plac clienţii care ne tratează ca pe parteneri nicidecum ca pe nişte furnizori sau executanţi deoarece sclavagismul s-a dus mai mult sau mai puţin. Totuşi, suntem parteneri şi răspundem proactiv. Când cineva ne tratează ca pe nişte simplii executanţi, exact cum erau înainte cei care ştergeau pantofii, nu prea lucrăm cu ei.
Virgiliu Hodorogea: Deci, în clipa de faţă printaţi la maxim cu echipamentele Agfa. Laurenţiu Mihaiu: Cu toate patru. Aşteptăm să vedem ce va cere piaţa în continuare, iar noi ne vom continua investiţiile.
Virgiliu Hodorogea: Pentru finalul anului 2013 aţi hotărât deja ce investiţii veţi mai face? Laurenţiu Mihaiu: Pentru 2013 ar trebui să mai luăm un echipament de finisaj, dar toate la timpul lor. Mereu am mers pe acest principiu - toate la timpul lor.
Virgiliu Hodorogea: Nu-mi rămâne decât să vă doresc ca piaţa românească să crească, să aveţi cât mai multe comenzi pentru că am remarcat că există o calitatea deosebită a printului la Logos Corporate. Laurenţiu Mihaiu: Mulţumesc foarte mult.