Printing World / Lumea Tiparului
Editorial nr. 42 /( august 2017 )
18 ani...+Plus este cea mai frumoasă vârstă din viaţa noastră!
Vă mai amintiţi cum era domeniul PRINTULUI din România acum 18 ani? Era efervescent, plin de ambiţii şi dorinţe de afirmare.
în cifre oarecum contabile, dar totuşi nostalgice însemna cam aşa: printre numeroasele reviste şi cataloage B2B generaliste sau dedicate exclusiv anumitor domenii de activitate existau şi câteva reviste şi cataloage exclusiv tipografice, în plus existau multe expoziţii generale, cele mai cunoscute fiind TIB şi TIBCO, dar şi altele dedicate exclusiv tipografiilor, publicităţii şi ambalajelor.
Toate revistele şi târgurile erau fără de... INTERNET!
Despre multe dintre revistele de atunci, o bună parte dintre managerii mai tineri nici n-au auzit şi mai mult ca sigur n-au apucat niciodată să le vadă puse la lucru pe birourile lor...
...Aşadar, existau Pagini Naţionale, iar ulterior au apărut Pagini Galbene şi Pagini Aurii cu tiraje de zeci şi chiar sute de mii de exemplare.
Au existat şi reviste de tip “Fantomas” cu tiraje inexistente, de exemplu: firma “E” cu reviste şi cataloage pe diverse domenii, mai puţin pe domeniul tipografic, pentru ca să nu-i afle lumea ce “tiraje unicat” aveau.
Amintesc că existau tot atunci şi lucrări foarte ample,
de genul “CINE şi CE?”, apărut prin anul 1993, apoi mult mai rafinatul “MAJOR COMPANIES” apărut în anul 1997.
Altfel spus, existau MULTE PUBLICAŢII de BUSINESS TIPĂRITE în anii ‘90, iar ele constituiau atunci RECLAMA de BAZĂ pentru că la televiziuni reclama era foarte scumpă!
Pentru mine şi pentru prima ediţie “Printing World in Romania” din martie 1999, ultimele două lucrări amintite mai sus, “CINE şi CE?”, apărut în anul 1993, apoi mult mai rafinatul “MAJOR COMPANIES”, publicaţii pentru care am lucrat cumulat aproximativ 7 ani,au reprezentat atunci punctul de pornire şi posibilitatea unor contacte de afaceri cu cei mai importanţi Manageri din domeniul Tipografic şi Publicitate din România.
Între anii 1990-2005 RECLAMA cea mai penetrantă o constituia PRESA SCRISĂ, deoarece atunci erau doar două posturi private de televiziune, ANTENA1 şi PRO TV, unde reclama era scumpă şi în plus în timpul orelor de program, la SERVICIU - televiziunile nu aveau IMPACT pentru că nimeni nu putea să-şi ia televizorul la serviciu în hale de producţie, pe şantiere şi nici la birou,
astfel că peste tot se citeau şi se comentau doar ZIARE şi REVISTE, acestea având MAXIMĂ AUDIENŢĂ toată ziua!!!
Cu ZIARE şi REVISTE s-au câştigat şi s-au pierdut campanii de publicitate din 1990 până în 2005.
Astfel că, începând din anul 1999 o parte din Managerii unor mari firme tipografice de atunci au dorit să participe şi la realizarea primei reviste în format A4 destinat exclusiv domeniului tipografic. Printing World a fost singura revistă de PRINT cu un Tiraj Controlat Direct - deoarece începând cu a doua ediţie s-a tipărit pe segmente la mai multe tipografii şi astfel se certifica tirajul.
Iar atunci tirajele şi trimiterile REALE prin Poştă contau enorm deoarece Internetul la nivelul anilor 1999-2005 era nesemnificativ dezvoltat, fapt pentru care la departamentele de marketing/vânzări se lucra exclusiv cu catalogul “Printing World in Romania”! Printing World in Romania
O să vă prezint doar o parte dintre firmele care au acceptat să se implice tehnic, dar şi financiar la realizarea primei ediţii "Printing World in Romania" din martie 1999: - ART GROUP - care a tipărit integral prima ediţie de “Printing World” şi care în anii ‘90 acoperea cu producţia sa peste 50% din piaţa de felicitări şi vederi din România, subliniez că atunci se expediau zeci de milioane de felicitări şi vederi pe an - deoarece NU EXISTA SMS-ul!
- A PRINT - astăzi PRINTMAN, care atunci era în acelaşi grup de firme cu Tipografia INFOPRESS;
- ARTINKS - unic distribuitor AKZO NOBEL în România;
- BASF România;
- EUROPAPIER România pentru care am fost onorat să lucrez la prima lor campanie de reclamă din România, chiar în anul 1997 - atunci când au intrat pe piaţa românească;
- IRIS - reprezentanţa Apple MAC în România, condusă şi astăzi de doamna Dora Anca Popeneciu, firma numindu-se astăzi iSTYLE - Apple Premium Reseller;
- KODAK prin reprezentanţii lor din anii ‘90 - firmele Photo International şi M.T.IL Rom.
În martie 1999 existau puţine adrese de ‘Poştă e-mail’ la firmele româneşti, în schimb prin intermediul Poştei Române noi am livrat primul număr către aproximativ 1.500 de firme.
La începutul acestui editorial spuneam că au existat şi multe expoziţii reprezentative ale acestor 18 ani.
Astfel, PACK&PRINT din martie 1999 de laSala Palatului a fost prima expoziţie la care am participat. Era cel mai mic spaţiu de expunere din Bucureşti, dar era poziţionat ultracentral, iar atunci acest lucru însemna enorm!..
Astfel, am înregistrat 300 de contacte noi de afaceri în doar 4 zile.
Pentru a II-a ediţie Printing World am înregistrat cereri mult mai mari de Publicitate, iar numărul de trimiteri prin Poşta Română a crescut atunci imediat la aproximativ 1800 de firme. O parte din brandurile importante de pe piaţa de print din România, care au început să apară la noi cu prezentări/reclame, începând cu numărul al II-lea din iunie 1999, au fost:
ALGERNON,
HEIDELBERG România, RISO România prin firma DAVOStar, UNIGRAPHICA România astăzi numindu-se PRIMATEHNIC Service,
UNITECH reprezentanţă pentru ADAST.
Tot începând de la numărul al II-lea a participat şi cel mai cunoscut brand de echipamente digitale din România, firma XEROX, pentru că trebuie să recunoaştem deschis că există o expresie devenită clasică: ...începând din anul 1975 în România“se fac... ‘Xerox-uri’ la centrele de copiere!.. şi ‘nu copii’! ”
Alături de brandurile de echipamente şi materii prime ne-au fost alături în cei 18 ani şi marii producători de ambalaje DUNAPACK din Sf. Gheorghe şi ROMCARTONdin Bucureşti, precum şi RONDOCARTON din Cluj-Napoca.
***Felul în care se derulau afacerile atunci, în anii 1990-2000 - fără INTERNET în toate domeniile de activitate, este greu de povestit şi de explicat astăzi...
Iar, CATALOAGELE cu adrese şi telefoane de firme erau atunci oarecum... echivalentul INTERNETULUI de astăzi!
Revenind la iunie 1999, menţionez că am fost prezenţi şi la Palatul Parlamentului, la târgul “ROMPRINT”(1995-2002) organizat de austriecii de origine română de la
firma
EXPORT CONSULT VIENA, care au fost primii organizatori de târg tipografic internaţional în România.
Pentru noi a urmat al III-lea catalog “Printing World”, în noiembrie 1999, lansat la primul târg “ALL-PACK” de la Romexpo, moment care a însemnat totodată şi primul contact direct cu Piaţa de Ambalaje Tipărite.
Timp de 16 ani “ALL-PACK” a fost cea mai vizitată expoziţie tipografică şi de ambalaje din România.
Anul nostru de debut 1999 - a fost singurul an cu 3 ediţii consecutive de “Printing World in Romania”, în lunile martie, iunie şi noiembrie.
Apoi, anul 2000 a însemnat prima participare la un târg în ţară - SMART-PACK
la Arad - care a fost prima expoziţie tipografică şi de ambalaje organizată de o C.C.I.R. locală.
A fost a IV-a expoziţie pentru noi şi al IV-lea catalog “Printing World in Romania” în martie 2000.
Site-ul www.printingworld.ro a fost deschis în toamna anului 1999, dar amintesc că internetul era foarte slab dezvoltat în România în anii 1999-2000 şi chiar în următorii ani.
Astfel că, majoritatea firmelor de atunci lucrau la departamentele de vânzări cu Catalogul nostru tipărit "Printing World in Romania"!
Cam aşa se desfăşurau lucrurile în domeniul PRINTULUI în acei ani de început.
De două ori pe an (în martie şi septembrie) apărea baza de date actualizată - catalogul “Printing World in Romania”. Dar se organizau şi 4-5 expoziţii pe an, aproximativ din 3 în 3 luni: “PACK&PRINT”(martie) la Sala Palatului, “RECLAMA”(mai) la Palatul Parlamentului,
“SMART-PACK”(septembrie) la Arad
şi “ALL-PACK”(noiembrie) organizat de Romexpo S.A.
Apoi, începând din anii 2002-2003 a fost lansat PRINT SHOW(iunie) realizat în parteneriat de firmele Romexpo S.A. şi Euroexpo.
Între anii 1999-2009, în decurs de 11 ani, la catalogului “Printing World in Romania” am fost onoraţi şi de participarea cu reclame din partea firmelor: Océ şi Canon prin reprezentantul lor EUROCOM, apoi EPSON România,
MANROLAND prin reprezentantul lor de atunci Brüder HENN România,
Konica Minolta România, LEYKOM dar şi distribuitorii de hârtie Agressione, Antalis, Beofon, MAP Merchant România, RPD şi EUROPAPIER România.
Le mulţumim în mod deosebit celor peste 20 de manageri ai tipografiilor la care am tipărit:
ART GROUP, AKTIS, AMMA Print, BEST Print, CONTRAST,
C.N.I. CORESI, CRIST 1, DELROTI, ELIXIR Press, EVEREST,
GABRIELE Print, HERRIS Print, INKORPORATE Print, INTERBRAND, MASTERPRINT Super Offset Bucureşti, MASTERPRINT- Iaşi,
PIM Tipografie Digitala - Iaşi, PUBLIROM, ROMPRINT, TERRA-PART, USPRINT
şi X-PRESS Printing.
Începând din anul 2002, expoziţia lansată ca rezultat al parteneriatului ROMEXPO S.A. - EUROEXPO, târgul Print Show a rămas şi astăzi, după 15 ani, cea mai cunoscută expoziţie din România. Primele două expoziţii s-au desfăşurat în Pavilionul Central Romexpo, iar apoi Print Show-ul şi Advertising Show-ul au fost organizate inclusiv la Cluj-Napoca.
Aceasta şi pentru că piaţa de print din Cluj-Napoca este cu siguranţă a doua mare piaţă tipografică din România.
Este probabil şi explicaţia cea mai firească a faptului că A.T.T. - Asociaţia Tipografică “Transilvania” s-a înfiinţat la Cluj-Napoca în anul 2002, iar anul acesta, în toamnă, tot la Cluj-Napoca vor sărbători 15 ani de activitate.
Aşadar, le dorim şi noi pentru cei 15 ani:La mulţi ani A.T.T.! ... şi La mulţi ani PRINT&SIGN!
În anul 2005, piaţa tipografică din România a înregistrat 5 târguri: - exista “RECLAMA” la Palatul Parlamentului în luna mai;
- “SMART-PACK” la Arad în septembrie (între anii 2000-2014);
- “PRINT SHOW” la Romexpo; - iar în noiembrie aveam târgul de ambalaje “ALL-PACK” tot la Romexpo. Atunci în anul 2005, în lunile martie şi septembrie, am organizat şi noi două târguri laWorld Trade Center - PLAZAdin Bucureşti. Putem spune că a fost o variantă de"Play of Tipografic"
“EXPO DIGITAL - PRINTING WORLD 2005”.
Anul 2005 a fost cu siguranţă cel mai EFERVESCENT an de târguri!
În anii 2005-2006 existau aproximativ 2.200 de firme dedicate activităţilor de print care primeau catalogul nostru de două ori pe an prin Poştă şi dintre acestea, aproximativ 1.500 au vizitat şi cele două expoziţii ale noastre
“EXPO DIGITAL - PRINTING WORLD” din lunile martie şi septembrie.
Apoi în anii 2007-2008 a venit Criza Economică.
Ulterior, între anii 2007-2017, au mai rămas doar aproximativ 1.000 de firme dedicate exclusiv printului, incluzând aici şi pe cele de ambalaje tipărite.
În anul 2009, aproximativ prin luna martie, a apărut o primă revistă concurentă intitulată “Print Magazin”.
Am fost onoraţi să răspundem provocării cu o primă revistă de articole doar după Ediţia a XXIII-a a catalogului nostru “Printing World in Romania” din Septembrie 2009, deoarece contractele noastre erau semnate majoritatea cu un an înainte.
Astfel, de la sfârşitul anului 2008 aveam contracte semnate cu Europapier, Heidelberg, Printman, Unitech, Xerox, etc. - pentru ambele ediţii de catalog - martie şi septembrie 2009.
Astfel, după catalogul Printing World - Ediţia XXIII,în noiembrie 2009, am ieşit pe piaţă cu revista LUMEA TIPARULUI - primul număr al revistei noastre cu articole tehnice din industria de print. Au urmat “5 ani de concurenţă reală, cu Fair Play între “Print Magazin” şi “Printing World / Lumea Tiparului” în anii 2009-2013, în care lucrurile au funcţionat rezonabil între noi şi cealaltă revistă A4, fapt care generase o Reală Concurenţă Benefică pentru Promovarea Noutăţilor Tehnologice şi implicit creşterea vânzărilor de echipamente noi. Amintesc doar numeroasele echipamente HP, Canon, Epson, Konica Minolta, Mimaki, Xerox sau Zund vândute în acei ani deosebit de dificili, imediat după “Criza din 2008”, şi care toate fuseseră promovate de acel real duel media:
“Print Magazin” Vs. “Printing World / Lumea Tiparului”. Ulterior, între anii 2014 - 2017, deteriorarea acelui
“real duel media - benefic promovării” a determinat o mai slabă promovare a noutăţilor.
Subliniez, pentru a putea să genereze un impact real pozitiv pe o anumită piaţă, oricărei publicaţii îi sunt necesari în primul rând oameni care să deţină o experienţă reală în domeniul media. Eu şi colegii mei suntem onoraţi de faptul că Printing World / Lumea Tiparului a pus permanent la dispoziţia pieţei cele mai actualizate date despre firme, alături de noutăţile tehnologice, generând astfel un impact real pozitiv în aceşti 18 ani, totul în favoarea Dumneavoastră, a tuturor clienţilor noştri. de Virgiliu Vasile Hodorogea