GOS - Graphic Open Systems - 24 de ani
de instalări de echipamente FLEXO
în România Interviu realizat cu dl. Sebastian Boureanu la standul GOS deVirgiliu Hodorogea
Virgiliu Hodorogea: Bună ziua domnule director Sebastian Boureanu. Sunteţi de aproximativ 20 de ani în domeniul tiparului de ambalaje, dar şi flexo. Aveţi o experienţă foarte bogată pe care foarte puţină lume o are în România în acest moment. Din acest motiv am să vă rog să ne spuneţi care este părerea dumneavoastră despre evoluţia domeniului producţiei de ambalaje din România în ultimii ani pentru că deocamdată s-ar părea că “nu ne ambalăm suficient de bine marfa”, mai ales cea din agricultură.
Domnule Sebastian Boureanu vă rog pentru început să ne spuneţi câte ceva şi despre echipamentele pe care le comercializaţi dumneavoastră în România.
Sebastian Boureanu: În primul rând vă mulţumesc pentru oportunitatea de a povesti despre ceea ce facem noi. O să fac o corecţie, nu ştiu dacă o să mă citaţi, dar chiar nu sunt obişnuit cu apelativul de “domnule director”, la firmă sunt Şefu’. Într-adevăr, împlinim anul acesta 24 de ani de activitate dedicată, la început, etichetelor autocolante tipărite în sistem flexografic şi apoi ambalajelor flexibile.
Virgiliu Hodorogea: Aşa v-a cunoscut toată lumea în domeniul printului, acum peste 20 de ani, cu etichetele flexo. Sebastian Boureanu: Sigur că da, şi apoi, datorită dezvoltării pieţei, datorită dezvoltării noastre, datorită partenerilor noştri, am trecut şi în alte domenii, cel al ambalajelor flexibile, tot tehnologie flexografică, la care s-au adăugat ulterior şi alte segmente cum sunt rotogravura şi tiparul offset pe suporturi nonabsorbante, deci pe materiale pentru ambalaje flexibile. De asemenea continuăm să dezvoltăm piaţa la care am contribuit major în România – piaţa etichetelor autocolante - şi asta o spun şi cu mândrie şi cu mulţumire, de bună seamă.
Virgiliu Hodorogea: Câte firme s-au retehnologizat pe baza unor colaborări cu firma GOS? Sebastian Boureanu: Hai să spunem cam 10 companii.
Oricum cu 20 de instalări de maşini flexografice pentru tipărit etichete autocolante şi diverse materiale pentru ambalaje, inclusiv hârtie, ne putem considera pe un loc fruntaş în această industrie, în România. Sunt parteneri care au cumpărat de la noi un număr semnificativ de echipamente, ceea ce ne încurajează să oferim în continuare soluţii din cele mai performante. Mai devreme sau mai târziu, piaţa se duce spre excelenţă.
Virgiliu Hodorogea: Sunteţi liderul de piaţă. Sebastian Boureanu: Nu mai socotim şi alte 5 maşini noi de la alt brand decât cel pe care îl propunem în prezent, instalate între anii ’95 - ’98, care şi acum funcţionează. Este un lucru interesant, nu?
Virgiliu Hodorogea: Cu cine aţi început în anii ’95 - ’98? Sebastian Boureanu: Am început cu producătorul britanic de maşini de tipărit flexografice de bandă îngustă, deci label presses, numit KDO. A fost o relaţie foarte frumoasă, de suflet, dar firma britanică nu mai există.
Virgiliu Hodorogea: Şi cine a cumpărat atunci în România? Sebastian Boureanu: În ’95 am instalat două maşini, prima firmă care a investit în utilajele propuse de noi se numeşte Cortex şi este din Constanţa.
Şi acum funcţionează acea maşină şi culmea, nu produce etichete autocolante. De la început şi până acum tipareşte exclusiv ambalaj flexibil, deşi maşina nu a fost concepută în mod special pentru a tipări filme fără suport de 35 de microni.
A mai cumpărat tot atunci o companie din Bucureşti, numită Ora Exim, care nu mai există, apoi firma Progrande din Bistriţa.
Virgiliu Hodorogea: Şi dintre companiile apărute în ultimii ani în România care sunt numele pe care doriţi să le prezentaţi legat de producţia de ambalaje flexo? Sebastian Boureanu: Nu prea sunt firme apărute în ultimii ani pentru că în această industrie trebuie să investeşti constant şi îţi ia timp să ţi se simtă prezenţa.
O enumerare în ordine alfabetică a câtorva dintre partenerii noştri ar începe cu Arte Grup din Bucureşti - domnul Adrian Bucurescu şi doamna Diana Bucurescu, prieteni foarte buni de-ai noştri, care tipăresc etichete pentru Pepsi pe o maşină Comexi F4, care funcţionează deja de 6 ani acolo, Artema Plast/Gerosa Group, Barleta, DMF Poliplast, Evadix - actualmente Bemis, Grafoprint, Inovalabel (fosta Gebacolor), Plastica, Polimed, Romprix, Rottaprint, ca să enumăr doar câteva firme cu care am crescut. Apoi firmele care au un rol foarte important în tiparul de ambalaje, care produc clişeele de tipar, tot în ordine alfabetică: Flexohouse, Carpatgraf, Maroli şi Reproflex cu care lucrăm îndeaproape şi participăm activ la creşterea calităţii tiparului.
Virgiliu Hodorogea: Cum vi se pare piaţa ambalajelor flexo în acest moment în România? Este suficient de bine dezvoltată sau consideraţi că din contră trebuie să se mai facă investiţii? Sebastian Boureanu: Piaţa ambalajelor s-a maturizat, un lucru cert care se vede: suntem, în cazul marilor jucători ai pieţei, la a doua generaţie de utilaje noi în care se investeşte în prezent. Dar este loc de mai bine, desigur. Acest lucru se datorează nu lipsei de viziune a convertorilor, a producătorilor de etichete, respectiv ambalaje de hârtie sau cutii de carton (nu vorbesc despre industria de carton ondulat care nu este domeniul nostru), este vorba de lipsa gravă a soluţiilor de finanţare.
Programele de finanţare cu Fonduri Europene sunt cele care ar trebui să înlesnească tehnologizarea şi este evident că ele nu funcţionează aşa cum ar trebui.
Putem lua ca referinţă Polonia. De ce Polonia poate absorbi 100% din fondurile alocate, iar noi suntem mereu pe locul ultim la acest capitol?...
Să stai un an (au fost şi doi) de la data aprobării şi până la iniţierea tranzacţiei, din lipsă de fonduri, este ceva normal în România.
Constatăm că de la înaintarea proiectului spre analiză şi aprobare sau semnarea contractului de finanţare s-au schimbat echipamentele, s-au schimbat preţurile, tehnologia merge înainte. Chiar anul acesta am aşteptat din iunie 2017 şi până acum să se semneze contractele de finanţare ca să poată firmele să dea drumul la licitaţii.
Virgiliu Hodorogea: Deci aţi stat cel puţin un an pentru orice proiect?! Sebastian Boureanu: Una dintre sesiunile anterioare a necesitat chiar mai mult de doi ani şi între timp tehnologia se schimbase total faţă de anul în care a fost depus proiectul şi implicit valorile investiţiei s-au schimbat. Este aberant ce se întâmplă. Nici nu se poate comenta.
Virgiliu Hodorogea: Se schimbă tehnologia până când primiţi aprobarea. Sebastian Boureanu: Sunt opinii conform cărora ar fi bine să întoarcem spatele Uniunii Europene şi să ne uităm spre Rusia, că poate ne dă Putin bani?...
Este incredibil, inimaginabil să ne întoarcem unde eram acum 25 de ani.
Suntem una dintre cele mai compatibile naţiuni europene din sud-estul Europei cu naţiunile occidentale, pentru că suntem latini şi cultura noastră este de tip occidental.
Din cauza aceasta nu există bariere lingvistice, nu există bariere culturale. Iată că 4 milioane de români lucrează fără probleme în Europa. Şi ceilalţi 4 milioane trag aici pentru toţi cei rămaşi acasă.
Virgiliu Hodorogea: Cum vi s-a părut târgul Pack-Expo de anul acesta? Sebastian Boureanu: Îi spuneam şi Cameliei Buda mai devreme că îmi face tot mai mare plăcere să vin la standul nostru pentru că îmi place foarte mult şi mă simt bine: este aerisit, este prietenos, profesionist (ceea ce ne caracterizează), arată modul în care am evoluat. Vizitatorii sunt, de la ediţie la ediţie, tot mai focusaţi, tot mai concentraţi pe ceea ce vor să devină, piaţa este structurată clar, nu mai vin cei care întreabă ca să se afle în treabă, vin doar oameni cu întrebări sau proiecte clare şi precise. Acesta este un lucru extraordinar. Noi participăm la aceste târguri mai puţin regulat aş spune, dar venim din anul 1997, de pe vremea târgurilor de la Romaero şi ne bucurăm de nivelul la care a ajuns târgul actual aici la Romexpo.
Virgiliu Hodorogea: Da, perioada târgurilor de la Romaero a trecut, dar vă mai amintiţi s-au ţinut târguri chiar şi la Sala Palatului. Sebastian Boureanu: Da, şi la Sala Palatului şi apoi la Palatul Parlamentului, am fost prezenţi în ambele locaţii. Îmi aduc aminte că la prima ediţie de la Sala Palatului expuneam mândri şi foarte încrezători, cel mai performant scanner din lume la acea oră, de la Optronics, în care investisem o mulţime de bani. Nu am reusit să-l vindem şi a fost depăşit tehnologic în mai puţin de 10 ani.
Virgiliu Hodorogea: Exact. Şi la Palatul Parlamentului au fost târguri timp de câţiva ani, dar şi în ţară la Cluj-Napoca. Sebastian Boureanu: S-au ţinut peste tot, dar de la ediţia din 2016, de acum 2 ani şi până azi, organizarea a fost mult îmbunătăţită, dar cea de anul acesta le bate pe toate. Şi noua hală are un impact semnificativ, dar şi felul în care a fost făcută promovarea. Este un progres remarcabil. Creştem cu toţii - şi organizatorii târgurilor şi participanţii la ele şi publicul nostru, suntem mulţumiţi. Am organizat şi evenimente în timpul târgului: la restaurantul Pescăruş din Herăstrău a fost o prezentare a firmei spaniole Comexi, urmată de un cocktail.
Am avut parte de atenţia unora dintre cei mai importanţi jucători de pe piaţa ambalajelor flexibile şi suntem încântaţi de prezenţa celor 30 de persoane. S-a început cu o prezentare pertinentă a celor de la Comexi asupra viitorului în industria ambalajelor flexibile, foarte apreciată de paticipanţi.
Ieri am avut două calupuri de prezentări chiar în cadrul târgului. Ideea de a aloca un spaţiu de conferinţe, pe una dintre aceste “străzi”/alei, a fost, după părerea mea, o soluţie excelentă pentru că era un spaţiu deschis oricărui vizitator interesat, fiind chiar în mijlocul târgului.
Virgiliu Hodorogea: Deci practic aţi avut şi o prezentare într-un stand deschis. Sebastian Boureanu: Într-un stand mare, destinat special conferinţelor şi am găsit acest lucru foarte bun pentru că şi cei care nu ştiau de eveniment, trecând pe acolo s-au aşezat şi au urmărit prezentările. Scopul spaţiului de conferinţe deschis, este să atragă pe cei care se află la târg, dintr-un motiv sau altul, către evenimentul aflat în desfăşurare.
Virgiliu Hodorogea: Prezentarea dumneavoastră realizată într-un stand deschis a fost, în acest fel, chiar foarte binevenită pentru vizitatori. Sebastian Boureanu: A fost cea mai bună soluţie pentru care felicit organizatorii. Este mai greu să-i scoţi pe oameni din târg, să-i trimiţi într-o sală de conferinţe, de unde poate nu-i mai aduci înapoi în târg şi ideea este ca ei să parcurgă toate culoarele acelea, toate “străduţele” târgului, să vadă fiecare stand.
Virgiliu Hodorogea: Aţi ajuns la una dintre ideile propuse şi de noi “cu seminarii în târg” care a fost la ediţiile anterioare, acum câţiva ani, despre care o spun cu plăcere, am realizat şi eu o dată, în anul 2005 două evenimente.
Nu pot să le spun chiar târguri, la World Trade Center, unde într-adevăr am avut un “Stand Deschis pentru Seminarii”, tocmai ca să fie la vedere, în Plaza de la W.T.C aceasta fiind o sală extrem de mică, de doar 640 mp sprafaţă totală şi atunci noi chiar a trebuit să facem acest lucru într-un stand deschis.
Lumea din domeniul tiparului a văzut atunci pentru prima dată efectele benefice ale prezentării seminariilor direct în târg, într-un stand expoziţional şi au îmbrăţişat chiar de atunci această idee.
A fost un lucru care s-a dovedit a fi de succes şi ulterior s-a realizat şi la târgurile din Pavilionul Central de către Euroexpo, iar dacă şi dumneavoastră v-aţi simţit foarte bine la astfel de prezentări, atunci această idee poate fi considerată în continuare o soluţie de viitor. Sebastian Boureanu: Da, recunosc că a fost bine.
Virgiliu Hodorogea: Vă mulţumesc foarte mult pentru interviu, mă bucur că a fost un târg bun acest Pack-Expo 2018 şi în primul rând mă bucur că am auzit acest lucru de la dumneavoastră, ştiam că sunt cel puţin 20 de ani de experienţă ai dumneavoastră în domeniul ambalajelor şi mai ales pe flexo, unde România este deficitară, şi atunci părerea dumneavoastră contează. Sebastian Boureanu: Sper. Oricum prietenii noştri care sunt clienţii noştri - şi am spus în această ordine intenţionat - consideră că părerea noastră contează datorită calităţii şi nivelului tehnologic ridicat al echipamentelor şi soluţiilor oferite de noi.
Virgiliu Hodorogea: Eu pot să vă spun un secret, pentru că şi eu cunosc familia Bucurescu la care aţi instalat acel echipament pentru etichete de Pepsi, să ştiţi că aşa este. Ei vă simt un prieten adevărat şi eu am aflat părerea lor acum câţiva ani, la prima instalare de utilaj flexo, dar nu am vrut să vă spun decât acum la final. Sebastian Boureanu: Vă mulţumesc foarte mult pentru această confirmare, chiar am un pic de emoţie exprimată la nivel epidermic, cu Adi şi cu Diana am legat o relaţie specială de foarte mulţi ani şi, deşi ne vedem acum mai rar, atunci când ne întâlnim parcă ne-am despărţit doar de ieri…
Virgiliu Hodorogea: Cei care îi cunosc, pe familia Bucurescu şi pe dumneavoastră spun aşa: când savurăm un Pepsi ne gândim şi la etichetele flexo de la familia Bucurescu, dar şi la instalarea echipamentului de la GOS. Vă mulţumesc foarte mult pentru acest interviu şi vă aşteptăm cu instalări tot la fel de spectaculoase pe piaţa românească. Sebastian Boureanu: O să vă anunţăm, ţinem legătura. Vă mulţumesc foarte mult.