Tipografia Masterprint din Iaşi
10 ani de investiţii în tehnologiile cele mai performante Interviu cu Dl. Cornel Poroşnicu, director general la tipografia Masterprint - Iaşi realizat de Virgiliu Hodorogea
Virgiliu Hodorogea: Suntem cu domnul Cornel Poroşnicu, director general la tipografia Masterprint din Iaşi, o tipografie puternică, cu o dotare actualizată constant în ultimii 6 ani, ajungând ca astăzi să deţină două echipamente Heidelberg Speedmaster, totul pentru a creşte calitatea şi pentru a putea răspunde cererilor complexe pe care le-au formulat clienţii în ultimii 10 ani.
Domnule director, vă rog să faceţi o scurtă prezentare a echipamentelor cu care aţi pornit la drum în jurul anului 1998.
Cornel Poroşnicu: Firma Masterprint a fost înfiinţată în anul 1993, iar eu personal am preluat-o în 1998. După anul 2000 am început investiţiile în echipamente, deoarece am preluat firma cu o maşină de tipar în format A3, 35x50cm, cu un singur grup. Primele investiţii le-am început cu o maşina de 4 culori, cu formatul 50x70cm, o maşină fabricată în Japonia, de la Akiyama.
Pe parcursul anilor pretenţiile s-au schimbat şi am ajuns la o dotare actuală de 4 maşini, dintre care 2 maşini cu două grupuri de culoare în format A3 şi A2, o maşina în 4 culori format 50x70cm Heidelberg Speedmaster, iar ultima achiziţie a fost făcută în urmă cu 1 an de zile, un Speedmaster 74 cu 10 grupuri de culoare, cu dotări de vârf precum image control, sisteme inkline şi multe alte sisteme automatizate.
Virgiliu Hodorogea: Sistemele sunt CIP3 şi CIP4? Cornel Poroşnicu: Da. Maşinile Heidelberg cu 4 culori şi respectiv 10 culori au sisteme CIP3 şi CIP4 pentru presetare, trimitere fişiere şi reglaj de cerneluire, de umezire, precum şi sisteme automatizate legate chiar şi de formatul maşinii.
Virgiliu Hodorogea: Vă rog să insistăm mai mult pe maşina Heidelberg cu 10 grupuri pe care aţi achiziţionat-o anul trecut, pentru că ea răspunde foarte bine noilor pretenţii ale clienţilor. Spuneaţi că foarte mulţi dintre clienţii dumneavoastră doresc alături de tiparul în policromie şi 3 sau 4 culori speciale la o mare parte din lucrări. Cornel Poroşnicu: La momentul la care ne-am gândit să facem investiţia, necesitatea a venit de la cerinţa clienţilor şi de la creşterea numărului de clienţi care doreau joburi cu mai multe culori speciale, de la policromie plus una, două, chiar trei culori speciale, pantone şi chiar culori metalizate plus lac.
Virgiliu Hodorogea: Maşina are şi inversor, ceea ce vă ajută să realizaţi şi policromie plus o culoare specială direct faţă-verso. Cât de mare este ponderea lucrărilor policromie faţă-verso plus minim o culoare specială în totalul lucrărilor pe care le aveţi? Cornel Poroşnicu: Ponderea lucrărilor este cam 60% la policromie faţă-verso pe această maşină care are configuraţia de 10 culori cu inversor la 5+5, iar marja de 30-40% este pentru lucrările cu 5, 6, 7 sau 8 culori pe o singură faţă, ceea ce ne ajută foarte mult să creştem nivelul de calitate şi viteza de lucru.
Virgiliu Hodorogea: Bănuiesc că şi pierderile au devenit foarte mici deoarece nu mai trebuie să întroduceţi de două ori coala în maşină. Cornel Poroşnicu: Bineînţeles că se reduc şi timpii de execuţie a lucrărilor, iar pierderile generate de mai multe intrări în maşină au fost eliminate şi automat calitatea tiparului a crescut, lucru care este foarte important; aş spune că este chiar pe primul loc. Când avem mai multe intrări în maşină, apar probleme legate de deformările colii, dar şi alte inconveniente survenite în urma procesului de producţie.
Virgiliu Hodorogea: Am înţeles că aţi achiziţionat şi un CtP pentru cele două maşini de tipar. Cornel Poroşnicu: Avem în dotare un echipament Creo Lotem 400V, un CtP termal, achiziţionat de la firma Kodak al cărei distribuitor în Romania este firma Grafitec. CtP-ul a fost achiziţionat chiar după achiziţia maşinii cu 4 culori Heidelberg. Are la noi în jur de 6 ani de zile vechime şi deja ne gândim să-l schimbăm pentru a monta tot un CtP termal, dar cu o viteză crescută de expunere.
Virgiliu Hodorogea: Vă gândiţi să treceţi la un CtP de marcă japoneză? Am înţeles că aceste CtP-uri sunt deosebit de performante. Cornel Poroşnicu: Încă nu am ales marca echipamentului, dar ne orientăm către o firmă care ne poate oferi un service foarte competitiv, foarte prompt şi un echipament care din punct de vedere tehnic şi al performanţelor să ne poată satisface cerinţa pe care noi o vrem la un grad de calitate foarte înalt.
Virgiliu Hodorogea: Aţi adus în discuţie calitatea şi promptitudinea service-ului. Puteţi să ne spuneţi câte ceva şi despre service-ul pe care-l asigură Heidelberger Druckmascinen România? Cornel Poroşnicu: Sigur. În alegerea noastră privind achiziţia de echipamente a fost foarte important şi furnizorul şi serviciile furnizorului post-vânzare. Nu ne-a interesat doar ce cumpărăm ci şi ceea ce vom face după ce vom cumpăra echipamentele, în ce mod vom putea lucra cu ele şi în ce mod le vom putea servisa. Din acest punct de vedere am colaborat şi colaborăm cu firma Heidelberger Druckmaschinen România şi rezultatele au fost foarte bune. Întotdeauna au fost prompţi şi au răspuns foarte bine la solicitările noastre legate de service, de intervenţii, informaţii şi de orice alte întrebări pe care le-am avut despre echipamente sau despre investiţiile pe care le-am făcut. Şi, de ce nu, legate de posibilitatea unor noi investiţii la care noi ne gândim să le facem.
Virgiliu Hodorogea: Confruntându-ne cu o criză care se accentuează tot mai mult şi care ţine de câtiva ani, clienţii au ajuns să ceară o calitate tot mai mare la preţuri scăzute. Ce puteţi să ne spuneţi despre tirajele lucrărilor aflate într-o continuă
scădere ? Cum resimţiţi aceasta criză economică în domeniul printului în clipa de faţă? Cornel Poroşnicu: Legat de profilul clientului pe care-l analizăm sau îl urmărim, tirajele, într-adevăr, unele au mai scăzut, dar au apărut şi clienţi cu nevoi şi necesităţi mai speciale, aceasta însemnând ca ei vin şi cer o calitate foarte bună dar în acelaşi timp cer şi un preţ cât mai mic. Din acest punct de vedere, noi suntem între cele două extreme, a calităţii pe care vrem s-o oferim în mod constant, să fie la un nivel maxim, şi a preţului pe care îl oferim clientului şi care dorim să fie un preţ pe măsura lucrării, un preţ foarte bun nefăcând rabat la calitate în procesul de producţie.
Virgiliu Hodorogea: Am înteles că în mod special, pentru a asigura aceste preţuri pe care le cer clienţii, preţuri din ce în ce mai mici, aţi optat atât pentru aceste două investiţii mari Heidelberg Speedmaster cu 4 culori şi respectiv 10 culori, dar şi pentru maşini cu 2 culori în format mai mic sau chiar un Quickmaster de la Heidelberg care a venit în sprijinul cererilor de lucrări cu format mic de tipar, cu tiraje mici şi cu un număr redus de culori. Care este maşina care a răspuns cel mai bine din acest punct de vedere? Maşina cu 2 culori de la Akiyama sau maşina Quickmaster de la Heidelberg? Unde se poziţionează cel mai bine cererea pentru acest tip de lucrări? Cornel Poroşnicu: Configuraţia noastră la maşini este pentru a acoperi o gamă cât mai mare de lucrări, începând de la lucrări cu o singură culoare pe o singură faţă până la lucrări cu 10 culori pe o singură faţă. Fiecare maşină are un anumit profil. Cu cea mai mică maşină de tipar de la Heidelberg, Quickmasterul, se pot tipări cartoane cu formatul puţin mai mare decât al unei cărţi de vizită, plicuri şi tot felul de cartoane mai speciale la format foarte mic, tipărite pe culori liniare, cu două culori la o singură trecere. Pe cealaltă maşină cu formatul 50x70cm, bineînţeles că intră alt tip de lucrări, lucrări cu una sau două culori sau cu diverse tipuri de lacuri care se aplica pe supratipar. Încercăm să acoperim prin profilul fiecărei maşini o anumită gamă sau un anumit segment dintr-o anumită lucrare.
Virgiliu Hodorogea: Ceea ce mie mi s-a părut interesant şi spectaculos, aici, la Masterprint, este faptul că v-aţi adaptat diverselor comenzi, achiziţionând diverse maşini de tipar offset fără a chiziţiona maşini de print digital.
V-aţi gândit vreodată să achiziţionaţi şi echipamente de print digital sau aţi dorit în special să investiţi doar în echipamente offset? Cornel Poroşnicu: M-am gândit, iar discuţia am avut-o cu mulţi ani în urmă, probabil cu mai mult de 5 ani de zile. Am tot cochetat cu ideea de a investi într-un echipament mai performant de tipar digital.
Virgiliu Hodorogea: Şi până la urmă aţi luat Quickmasterul şi aţi mai luat o maşină în două culori japoneză, dar tot offset. Cornel Poroşnicu: Segmentul de digital, cel puţin pentru noi, în acest moment nu este foarte important sau nu creează un volum de lucrări care să genereze şi să ne indice o investiţie în acest sens. Şi atunci am preferat să investim în continuare în maşini de tipar offset pentru lucrări cu tiraj mic sau mediu.
Virgiliu Hodorogea: În incheierea discuţiei noastre am să vă rog să ne spuneţi şi câteva cuvinte legat de faptul ca tipografia dumneavoastră, Masterprint din Iaşi, a fost în aceste zile gazda primei întâlniri anuale a ATT din 2013, la care ne-aţi făcut plăcuta surpriză de a vizita alături de cele mai reprezentative monumente din Iaşi şi una dintre cele mai vechi tiparniţe de lemn din Europa. Cornel Poroşnicu: Într-adevăr, am organizat un mic tur al centrului istoric din Iaşi, al principalelor obiective turistice, printre care se numără Palatul Culturii, biserica Sf. Nicolae, Casa Dosoftei, unde se află şi a doua tiparniţă din Moldova, iar mai departe am vizitat biserica Trei Ierarhi de pe strada pietonală Ştefan cel Mare, în apropierea Primariei Iaşi şi a Catedralei Mitropolitane.
Virgiliu Hodorogea: Cred că deliciul acestei vizite a fost acea maşină de tipar foarte veche. Cornel Poroşnicu: Sigur. Dacă am putea spune aşa, am văzut o maşină de tipar fabricată din lemn.
Virgiliu Hodorogea: Într-adevăr, a fost o întâlnire frumoasă a A.T.T.-ului, iar la ora la care noi realizăm acest interviu cu siguranţă s-a votat deja şi noul Preşedinte A.T.T. Nu-mi rămâne decât să vă mulţumesc pentru aceasta vizită la Masterprint, cât şi pentru vizita din centrul istoric al Iaşului, şi vă propun să mergem acum să vedem cine a fost ales noul Preşedinte al A.T.T. pentru următorii 2 ani. Vă mulţumesc, de asemenea, pentru acest interviu. Cornel Poroşnicu: Şi eu vă mulţumesc.