P.I.M. - Profesioniştii Imprimărilor din Moldova
realizează majoritatea tirajelor scurte şi medii
de carte din România” Interviu cu Marius Petrariu realizat de Virgiliu Hodorogea
Virgiliu Hodorogea: Suntem la Iaşi, capitala spiritualităţii româneşti, cu domnul MariusPetrariu care are amabilitatea de a ne oferi un scurt interviu, în legătură cu producţia de carte realizată în sistem digital cu echipamente Konica Minolta, firma PIM fiind cea mai cunoscută firmă de tipar digital pentru carte din România. Domnule director Marius Petrariu vă rog să ne faceţi o scurtă prezentare.
Marius Petrariu: Cartea în principal, a cunoscut în ultima vreme o creştere pentru afacerea de tipar digital datorită, în primul rând scăderii tirajelor. Acest lucru ne convine foarte mult în acest moment, datorită faptului că timpul de execuţie a unei cărţi în sistem digital, pe care noi îl putem oferi este foarte scurt. Practic clientul vine cu informaţia în format digital, în principal în format PDF şi astfel lucrarea se poate tipări în maxim o oră.
Virgiliu Hodorogea: Care ar fi tirajele cele mai frecvente pentru tiparul digital pe care le realizaţi la tipografia PIM - Profesioniştii Imprimărilor din Moldova, în clipa de faţă? Marius Petrariu: Noi preferăm tirajele de 500 exemplare datorită faptului că suntem foarte competitivi în ceea ce priveşte preţul la aceste tiraje, comparativ cu preţurile pe care le poate oferi tiparul offset clasic, dar cele mai întâlnite tiraje sunt cele de 100 exemplare datorită faptului că foarte mulţi clienţi nu au bani şi vor să tipărească iniţial 100 de cărţi, ca să vadă cum se vând şi apoi revin pentru a tipări noi şarje de 100-200 exemplare în funcţie de cererea pieţei. În acest fel, chiar dacă ies uşor mai scump decât la offset ei au marele avantaj că pot testa piaţa prin tirajele scurte realizate digital, fără riscul de a rămâne cu titluri de carte nevândute.
Virgiliu Hodorogea: Ştiu că aveaţi şi câteva edituri din Bucureşti care reuşeau să vă trimită comenzi de 1000-2000 de exemplare. Cât de frecvente mai sunt aceste tiraje şi câte edituri credeţi că-şi mai pot permite să fie sigure că vor vinde asemenea tiraje? Marius Petrariu: În principiu au scăzut foarte mult comenzile. Cele cu tiraj de 1000 de exemplare ne vin maxim una pe lună. Ca să fac o comparaţie cu anul 2008, atunci aveam şi cinci comenzi pe lună pentru tiraje de 1000 de exemplare, în condiţiile în care aproape că nu puteam acoperi volumul cererilor. Acum, odată cu criza şi creşterea concurenţei în acest domeniu, a apărut situaţia în care offset-ul a început să atace comenzile de 1000 de exemplare. În acest context am ajuns astăzi să avem maxim o comandă cu tirajul de 1000 de exemplare pe lună. Cele mai multe comenzi sunt pentru tiraje de 100 de cărţi. Aş putea spune că s-a ajuns la un fel de standard pe tirajele de 100 de exemplare.
Virgiliu Hodorogea: Care este echipamentul cu care lucraţi cel mai mult şi de care sunteţi cel mai mulţumit în clipa de faţă? Marius Petrariu: Bineînţeles că echipamentele cele mai noi sunt şi cele mai bune. Acum avem ca noutate un echipament
Konica Minolta C8000, full color care poate printa 80 de pagini faţă-verso pe minut, 4800 A4 pe oră
şi o maşină Konica Minolta 1200 care poate printa 120 de pagini A4 alb-negru pe minut. Ambele maşini au marele avantaj că au preluat de la offset sistemul de preluare cu vacuum al hârtiei. Avantajul pe care îl aduce această îmbunătăţire a producătorului Konica Minolta este faptul că acum se pot folosi în tiparul digital toate tipurile de hârtie folosite până mai ieri doar în tiparul offset.
Virgiliu Hodorogea: Ceea ce am remarcat la firma PIM este faptul că deţineţi 3-4 puncte de producţie digitală amplasate în Iaşi, aş putea spune chiar strategic lângă principalele universităţi şi ştim cu toţii că Iaşul este al doilea centru universitar al ţării. Cum resimţiţi partea de tipar digital dedicată activităţilor studenţeşti, am putea spune chiar activitatea de editură pentru studenţi? Marius Petrariu: Cred că aţi folosit un termen care nici nu mi-a trecut prin cap „editură pentru studenţi”. În ziua de azi, copiatul pe care îl ştiam noi din urmă cu 20 de ani practic a dispărut. Acum toţi studenţii folosesc formatul de stocare digitală a informaţiei. La noi vin şi aduc cursurile pe CD, pe USB sau chiar trimit direct informaţia prin internet la centrele noastre pentru a fi tipărite. Estimez că în câţiva ani copiatul clasic, efectiv va dispărea sau va rămâne doar pentru acte.
Virgiliu Hodorogea: Ce perspective aţi luat în calcul pentru următorii doi ani, veţi mai achiziona vreun echipament sau doriţi să vă extindeţi într-un alt domeniu de activitate? Marius Petrariu: Ştie toată lumea ce avataje prezintă tiparul digital şi anume acela că se pot tipări tiraje de la 1 la 1.000.000. Bineînţeles că preţul variază şi avem şi în cazul tiparului digital costuri diferite în funcţie de tiraj. Cu cât tirajul creşte, cu atât preţul scade, din mai multe considerente. În primul rând este vorba de pregătirea documentului, de confirmarea „bunului de tipar” şi mulţi alţi factori cum ar fi uzura maşinii, pentru că, de exemplu, la tirajele mari uzura maşinii este mult mai mică. Un cilindru care se foloseşte pentru tipărirea tirajelor de 10-20 de exemplare se uzează mult mai repede decât atunci când se utilizează pentru tipărirea unui tiraj de 1000 de exemplare, care se tipăreşte fără pauză.
În legătură cu centrele de copiere, eu le văd în viitor ca având o activitate mult diversificată. Nu cred că în momentul de faţă simţim o creştere în domeniul activităţilor de copiere clasică, dar simt că foarte multă lume ar dori servicii diversificate de print digital pentru şepci, tricouri, insigne, căni, farfurii şi tot felul de materiale promoţionale, brichete, pixuri. Toate aceste servicii se realizează cu ajutorul printului digital. Nu pot să spun că aceasta ar mai fi activitate tipografică dar sunt convins că este o piaţă care are viitor.
Virgiliu Hodorogea: Vă gândiţi să investiţi şi într-o afacere adiacentă, simţiţi că este momentul să treceţi şi la producţia publicitară? Marius Petrariu: Producţia publicitară a fost foarte afectată de criză dar cu siguranţă, uşor, uşor va reveni, nu neapărat în sensul cel clasic al producţiei publicitare, ci mai degrabă în sensul producţiei personalizate pentru diverse bunuri şi servicii. Suntem în stadiu avansat de a putea oferi publicului „carte personalizată”.
De exemplu, foarte mulţi copii vor o carte în care în locul numelui lui Făt-Frumos să fie trecut numele lui. Este o afacere care în străinătate funcţionează deja de mulţi ani şi încercăm şi noi acum să o promovăm.
Virgiliu Hodorogea: Vă mulţumesc pentru interviu şi vă doresc ca toate afacerile în domeniul digital să meargă foarte bine în continuare. Marius Petrariu: Vă mulţumesc şi eu foarte mult.