Recomandările celui mai longeviv producător de cărţi în sistem digital
Interviu cu Marius Petrariu
realizat de Virgiliu Hodorogea
Virgiliu Hodorogea: Stăm de vorbă cu Dl. Marius Petrariu, principalul cumpărător din România de echipamente Konica Minolta, prezent în cadrul seminarului desfăşurat la astăzi standul Konica Minolta alături de o întreagă echipă de producţie de la Iaşi şi o bogată bibliotecă cu cărţi realizate în sistem digital ceea ce reprezintă o foarte bună reclamă pentru producătorul de echipamente Konica Minolta, dar în acelaşi timp şi recunoaşterea clientului mulţumit - PIM. Spuneţi-ne câteva detalii despre începuturile acestei afaceri. Marius Petrariu: Aceasta este o întrebare pe care o primesc foarte des, aproape că-mi vine să înregistrez o placă... Eu am început, într-adevăr, aşa cum se începe o afacere de succes de la zero, pentru că probabil altfel nu poţi trece prin toate etapele dezvoltării şi chiar am început cu firma în anul 1992, iar în 1993 am cumpărat primul echipament. Am fost foarte pasionat din prima clipă, eu terminând facultatea de informatică, dar am observat că era o piaţă saturată în privinţa tiparului digital.
Virgiliu Hodorogea: Când aţi început afacerea aţi lucrat de la început cu echipamente Konica Minolta? Marius Petrariu: Da. Cu un Minolta. La acea vreme nu exista Konica Minolta. Am început cu un aparat de birou micuţ şi imediat nu am mai putut face faţă comenzilor fiind nevoit să fac noi achiziţii.
Virgiliu Hodorogea: Practic când a devenit un business în adevăratul sens al cuvântului? Când aţi început să aveţi câteva echipamente şi adevărata producţie? Marius Petrariu: Producţia cred că a început în 1999, când am achiziţionat primele maşini alb-negru de 62 pagini/minut şi am început să pot onora comenzile mari. Problema este că pentru comenzile mari sunt necesare maşini rapide, iar maşinile foarte rapide înseamnă maşini scumpe, cu service foarte performant.
Este foarte important service-ul, iar la Konica Minolta este un service de foarte bună calitate, chiar ţin să subliniez acest lucru. 90% din secretul succesului este service-ul, deoarece dacă nu-ţi merg maşinile nu faci bani.
Virgiliu Hodorogea: Aţi spus că aţi început producţia cu adevărat în 1999 când concurenţa cu offset-ul era deosebit de mare, pentru că atunci existau tiraje mari. Practic care era plaja pe care lucraţi în 1999 comparativ cu plaja de comenzi pe care o aveţi acum în 2011? Marius Petrariu: Întrebarea este greşită pentru că nu este concurenţă cu offset-ul. Este doar o altă piaţă pe care tiparul digital o acoperă. Deci nu a existat o concurenţă, foarte rar m-am confruntat cu o oarecare concurenţă din partea offset-ului, pentru că tirajul cel mai des comandat la noi este de 300-500 exemplare, iar offset-ul nu poate să facă 300-500 exemplare la un preţ competitiv şi nici în timpul foarte scurt în care reuşesc eu să onorez orice comandă. Şi în nici un caz nu reuşesc să înregistreze şi profit.
Virgiliu Hodorogea: Din 1999 şi până în 2011 aţi dominat piaţa de carte cu tirajul între 300-500 de exemplare? Marius Petrariu: Da. Indubitabil cred că am fost singura firmă de acest nivel şi nu am simţit nici un fel de concurenţă pentru realizarea de cărţi în tiraj mic. Probabil datorită investiţiilor colosale care trebuiesc făcute pentru foarte multe echipamente şi de productivitate mare. Adică să ai ceea ce se numeşte backup. Tiparul digital este încă departe de a fi fiabil şi de aceea cu una sau două maşini poţi să faci carte în tiraj mic dar nicidecum să însemni ceva pe piaţă.
Virgiliu Hodorogea: În aceşti 11 ani aţi lucrat numai cu Konica Minolta. După părerea mea este o notă extraordinară pentru această marcă. Aţi încercat la un moment dat să lucraţi şi cu altceva? Sau pur şi simplu nu a reuşit nimic să vă determine să schimbaţi marca? Marius Petrariu: Ştiţi cum este problema? A fost o încercare relativ eşuată, pot să recunosc, cu firma Xerox din motive de service. Am o idee foarte simplă...când câştigi bani şi îţi merge bine nu este bine să faci invenţii.
Virgiliu Hodorogea: Aveţi şi un partener dedicat pe partea de hârtie? Marius Petrariu: Da. Bineînţeles. Este firma Mondi, dar acum, datorită performanţelor noilor maşini putem folosi aproape orice hârtie. Dar trebuie să recunosc fără să fiu acuzat de publicitate că hârtia de la Mondi merge foarte bine. Deci mult mai bine decât alte mărci.
Virgiliu Hodorogea: Aveţi şi suficienţi distribuitori? Marius Petrariu: Da. Distribuitori sunt.
Virgiliu Hodorogea: Dacă ar fi să faceţi o recomandare astăzi pentru cineva care ar dori să-şi cumpere un echipament, să zicem pentru o editură care are nevoie să producă 10-20 de bucăţi pentru o lansare de carte, care ar fi aceasta? Marius Petrariu: Aici foamea vine mâncând. Toată lumea zice îmi cumpăr un echipament mic pentru că n-am nevoie de mai mult. Problema este că exact când îl cumperi şi începi să ai cât de cât de lucru îţi dai seama că este prea mic. De aceea, părerea mea este că oricine vrea să facă producţie de carte ar trebui să cumpere echipamente de vârf. Varianta cu echipamente second-hand nu poate da rezultate.
Deci, indiferent ce au de făcut, să ia vârful de serie respectiv Konica Minolta 1200 pentru alb-negru şi C8000 pentru color.
Virgiliu Hodorogea: Vom sublinia această recomandare a Dumneavoastră, mai ales că în noiembrie va urma târgul de carte Gaudeamus. Vă mulţumesc foarte mult pentru interviu. Marius Petrariu: Cu plăcere.